HTM heeft de opdracht voor haar nieuwe trams definitief gegund aan het Zwitserse Stadler. Er zullen 56 trams geleverd gaan worden van het tramtype TINA.

Het is voor het eerst dat het Zwitserse Stadler trams levert aan Nederland.

De HTM TINA gaat vanaf 2026 rijden en vervangt de huidige rood-beige trams (de GTL8) die nu nog rijden op de tramlijnen 1, 6 en 12.

HTM beschikt over een model (een zogenoemde mock-up) van de TINA op ware grootte. Het model staat in het gebouw van de Vakschool HTM aan de Zinkwerf 71 in Den Haag.

Voor het publiek is er de mogelijkheid om het model te komen bekijken op zaterdag 18 of woensdagmiddag 22 november.
Aanmelden vóór 15 november is verplicht en kan via www.htm.nl/tina. Daar kan men de datum én het tijdblok kiezen evenals het aantal personen.

Midvliet mocht op donderdag 9 november alvast een kijkje komen nemen.

Het model van de TINA is 22 meter lang en 2.65 meter breed. Het bestaat uit een cabine, die er uit ziet zoals is beoogd. Het reizigersdeel is voorzien van stoelen, rolstoelplaats, stangen en dergelijke, maar heeft geen plafond en deuren. Met een Virtual-Reality bril is het mogelijk te bekijken hoe de TINA er daadwerkelijk uit komt te zien.

Het publiek kan met betrekking tot een aantal zaken kiezen (zoals de kleur van de vloer, het type stopknop, soort stang, tekening op de wand) wat de voorkeur heeft door een muntje in een gleuf te gooien

TINA is een afkorting van Total Integrierter Niederflur-Antrieb ofwel volledig geïntegreerde lagevloeraandrijving. De tram is 36,5 meter lang en 2,65 m breed. Opvallend zijn de grote panoramaramen, de glazen deuren en de houtkleurige vloer. HTM-directeur Jaap Bierman: “Deze ruime tram heeft een gelijke vloer zonder opstapjes en een open, ruimtelijk gevoel. De tram is daardoor toegankelijk voor al onze reizigers met én zonder beperking.”

Dankzij de glazen deuren en grote panoramaramen biedt de tram vanuit
alle hoeken het beste uitzicht op de stad. Bovendien is er de mogelijkheid om je mobiele telefoon op te laden.

“Onze GTL8 trams hebben inmiddels al 40 jaar lang vele reizigers vervoerd. En dat zullen zij de komende jaren ook nog doen. Maar het einde van hun levensduur komt in zicht”, zegt Jaap Bierman.


Door: Peter van der Aar.
Foto's: Peter van der Aar.

TINA04 Interieur
                                                   
           Interieur van de TINA-tram

TINA05 Interieur
                                                               Interieur van de TINA-tram

TINA06 Interieur
                                                               Interieur van de TINA-tram

TINA12 Eigenschappen
                                                               Eigenschappen

TINA13 Eigenschappen
                                                               Eigenschappen

TINA14 Waar stem je op
                                                               Waar stem je op?

TINA17 Bestuurders cabine
                                                               De bestuurderscabine

TINA23 VR bril
                                                               VR-bril

TINA26 VR bril
                                                               VR-bril

TINA29 Planning van de TINA
                                                               Planning van de TINA