Onlangs organiseerde de gemeente Leidschendam-Voorburg twee informatieavonden over het plan voor vergunningparkeren in de woonwijken rond de Mall of the Netherlands.
In Midvliet Actueel schoof Marcel Wieffering aan, bewoner van de wijk De Heuvel, om te vertellen over de problemen en mogelijke oplossingen.
“Op drukke dagen zoals in het weekend, op vrijdagmiddag of met feestdagen, is het echt meer dan 100% vol met auto’s in de wijk,” vertelt Wieffering. “Dan staan ze in de rij om een plekje te bemachtigen. Sommige mensen halen zelfs in in smalle straten om eerder te zijn, met alle risico’s van dien.”
Volgens hem is het voor bewoners soms lastig om de wijk nog uit te komen met de auto. “Dan gaan we maar de andere kant op, of pakken de fiets, want richting de Mall is het vaak geen doen.”
Informatie over vergunningparkerenTijdens de tweede informatieavond in Huize Swaensteyn stonden er veel informatieborden over het vergunningparkeren. Volgens de gemeente kan vergunningparkeren rond de Mall of the Netherlands zorgen voor een betere balans in de wijk. Parkeerplekken in de omliggende woonstraten blijven dan vooral beschikbaar voor bewoners. Bezoekers en medewerkers van de Mall kunnen daar dan niet meer zomaar parkeren. Met het vergunningsysteem kan de gemeente ook gerichter controleren en uitzonderingen inregelen, bijvoorbeeld voor mantelzorgers of ondernemers.
“Voor mij was de informatie duidelijk genoeg. Maar ik zit er ook al wat langer in,” zegt Wieffering, die lid is van de kerngroep Groen Parkeren. “Wij overleggen met ambtenaren en de wethouder. We willen zorgen dat alles goed geregeld wordt. Denk aan bewoners, ondernemers, artsen en mantelzorgers. Die moeten ook hun werk kunnen doen in de wijk en dus kunnen parkeren.”
Zonder handhaving geen effect
Een belangrijk punt volgens Wieffering is handhaving. “Zonder handhaving kun je het hele plan in de prullenbak gooien. Dan heeft het geen zin. Mensen zetten nu hun auto op de stoep of op oversteekplaatsen. Dat moet echt anders.” Naast parkeeroverlast zijn er ook andere zorgen. “Er wordt veel troep op straat gegooid en de luchtvervuiling is ook groot door al die ronkende auto’s in de wijk. Dat wordt soms vergeten, maar dat is ook een probleem.”
Over het prijskaartje van vergunningparkeren zegt Wieffering: “Voor bewoners moet het gewoon de kostprijs zijn. Waarom moeten wij anders betalen voor een probleem waar we niet om gevraagd hebben? Voor bezoekers ook: houd het zo laagdrempelig mogelijk.”
Sommige bewoners opperden tijdens de informatieavond dat de Mall zou moeten meebetalen. “Wij wonen hier en worden met de problemen geconfronteerd,” aldus Wieffering.
Hoop op echte verandering
Hoewel het probleem al langer speelt, is hij voorzichtig optimistisch. “Ik ben er sinds 2018 mee bezig. Tijdens de verbouwing van de Mall reden hier ook al bedrijfsbusjes af en aan. Maar nu zit er eindelijk wat beweging in. Ik hoop dat we tot een breed gedragen besluit komen. Wat hier gebeurt is op de lange termijn ook interessant voor de rest van Leidschendam-Voorburg.”
Luister het gesprek met Marcel Wieffering terug via de
podcast van Midvliet Actueel.
Bekijk hier de reportage over de informatieavond over vergunningparkeren in Huize Swaensteyn.
Door: Karin van der Spek
Interview en reportage: Hans Biard
Foto: Marcel Wieffering in Midvliet Actueel