De werkzaamheden in de Sijtwendetunnel bij Leidschendam verlopen zó voorspoedig, dat Rijkswaterstaat mogelijk een week eerder klaar is dan gepland.

Sinds februari wordt de verlichting vervangen in de Vliettunnel, de Spoortunnel en de Parktunnel. Het is een monsterklus op een ingewikkelde plek: "Er worden meer dan duizend armaturen opgehangen in alles zes de tunnelbuizen." Dit meldt onze mediapartner Omroep West.

Twee mannen op een hoogwerker hangen de ene na de andere lamp op in de vierhonderd meter lange Spoortunnel. "Ze gaan van voor naar achter, boren en plaatsen ankers, hangen goten op en hangen de lampen erin", legt projectleider Thierry Hensgens uit.
De Sijtwendetunnel werd in 2003 in gebruik genomen. "Dat is inmiddels twintig jaar geleden, dus het is tijd voor vernieuwing. We gaan over op led-verlichting en dat levert ook nog een energiebesparing op van dertig procent." Omgevingsmanager Karin de Groot benadrukt dat dat flink in de kosten scheelt: "Die lampen staan dag en nacht aan."

Verkeer muurvast
Rijkswaterstaat startte in februari met de verlichting in de Vliettunnel. "Dat was meteen de langste, daar hangen zo'n vijfhonder lampen." Het verkeer in het centrum van Leidschendam stond muurvast, vooral tijdens de spits. "Het is altijd even wennen als een weg wordt afgesloten", vertelt De Groot. "De eerste dag is het afwachten hoe automobilisten zich gaan gedragen."
Verkeersdrukte in Leidschendam aan het begin van de afsluitingen

Bij de sluis in Leidschendam besloot de gemeente extra verkeersregelaars in te zetten. "Als we zien dat het vastloopt, kijken we met een verkeersteam wat we nog kunnen doen. Wij zeggen als Rijkswaterstaat vooral: volg de omleidingsroutes, ze zijn er niet voor niks. Als iedereen zich houdt aan de omleidingsroutes dan zijn zowel de weggebruikers als de inwoners van Leidschendam daar blij mee."

Lichtmetingen in nacht
Inmiddels lijkt het erop dat automobilisten gewend zijn aan de afsluiting van de N14. "Ik denk dat iedereen zo langzamerhand doorheeft dat er gewerkt wordt in de Sijtwendetunnel en kijkt hoe hij of zij het beste kan rijden. De situatie is beheersbaar en verloopt nu goed."
Er wordt dag en nacht gewerkt, behalve in het weekend. "In de nachten doen we bijvoorbeeld lichtmetingen. Dat kan alleen maar 's nachts. Overdag proberen we te boren, zodat buurtbewoners zo min mogelijk geluidsoverlast ervaren", vertelt Hensgens.


Door: Peter van der Aar.
Bron: omroepwest.nl.
Tekst: Anniek Enthoven.
Foto boven dit bericht: werkzaamheden in de Spoortunnel (foto: Omroep West).
Foto hieronder: verkeersdrukte in Leidschendam aan het begin van de afsluitingen (foto: © ANP)

Verkeersdrukte in Leidschendam