De Midvliet redactie ontving onderstaande column/ingezonden brief van Denktank Buren van de Binckhorst.

 

De plannen voor de nieuwe hoogwaardig openbaarvervoerlijn, de Vlietlijn, klinken als vooruitgang. Maar wie de feiten bekijkt, ziet een ander beeld. Uit de verplichte Plan-Milieueffectrapportage van Arcadis blijkt dat de impact op verkeer, geluid en groen aanzienlijk is. Dit rapport is geen formaliteit, maar een signaal dat serieus genomen moet worden.

Van de 42 onderzochte milieueffecten scoren er 22 licht tot sterk negatief, meer dan de helft. Slechts 9 effecten worden positief beoordeeld, en 11 zijn neutraal. Vooral verkeersdoorstroming, kruispunten, groen en leefomgeving scoren slecht. De positieve punten? Een paar verbeterde haltes en een beperkte verschuiving van autogebruik naar het openbaar vervoer. Dat is geen duurzame doorbraak, maar een schijnoplossing.

Zolang deze basis niet klopt, moeten bestuurders stoppen met doen alsof het slechts om een kleine aanpassing gaat. Erken eerst wat er misgaat, dát is de basis van goed beleid. De onafhankelijke beoordeling van Arcadis laat helder zien wat er werkelijk op het spel staat.

De vraag is dan ook gerechtvaardigd: wegen de regionale baten van Haagse gebiedsontwikkeling op tegen de lokale lasten in Leidschendam-Voorburg en Rijswijk? Het eerlijke antwoord is: nu niet.

Wij roepen de betrokken gemeenten en provincie op de handrem te gebruiken, niet om stil te staan, maar om te sturen naar varianten die wél scoren op verkeersveiligheid, groen en leefbaarheid.

Wie wil weten wat de cijfers echt zeggen, of zelf wil meepraten, kan deelnemen aan de alternatieve Vlietlijn-raadpleging, gemaakt door inwoners, voor inwoners:  

Denktank Buren van de Binckhorst