De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wil dat het college serieus onderzoekt of een tunnel bij het drukke kruispunt aan de A12 mogelijk is.
Aanleiding zijn de zorgen van de 25 leden van de werkgroep die sinds oktober 2024 deelnemen aan het officiële participatietraject voor de Vlietlijn. Zij vrezen een verkeersinfarct rond de Maanweg zodra de nieuwe tramlijn daar wordt aangelegd. Met de nieuwe inzichten over verkeer, woningbouw en ruimtelijke impact die zij het afgelopen jaar opdeden, trekken ze nu met goede reden aan de bel.
Nieuwe tramlijn dwars door druk gebiedDe Vlietlijn is een geplande tramverbinding tussen Leidschendam-Voorburg, Den Haag en Delft, die in 2030 gereed moet zijn. De lijn start bij station Den Haag Centraal en loopt via de Binckhorstlaan en de Maanweg naar station Voorburg, om vervolgens via de Geestbrugweg en Prinses Mariannelaan richting Rijswijk en Delft te gaan. Het project wordt geraamd op 575 miljoen euro.
De werkgroep maakt zich vooral zorgen over het gebied op de grens van Den Haag en Voorburg, bij de Maanweg, het busstation en de op- en afrit van de A12. ‘Allerlei verkeersmodellen zijn hierop losgelaten, maar geen enkel model laat zien dat de doorstroming in de spits voldoende is,’ zegt Judith Geelen, een van de werkgroepleden. Volgens haar ligt hier een groot knelpunt.
Gevreesd scenario zoals bij de Mall
Robert Langen, eveneens lid van de werkgroep, wijst op de forse bouwplannen in de regio: ‘De komst van 12.500 woningen in de Binckhorst en nog eens 9.000 in het Laakkwartier rond 2040 zal de druk op het verkeer flink vergroten. We willen niet opnieuw situaties zoals bij de Mall of the Netherlands, waar modellen destijds ook voorspelden dat het verkeer geen probleem zou zijn, maar waar het in de praktijk vaak vastloopt.’
De werkgroep diende een petitie in bij de gemeente om het idee van een tunnel serieus te onderzoeken. ‘We willen nu een duidelijk signaal afgeven, voordat het te laat is. Kijk of je een deel van de tramlijn kunt ondertunnelen,’ aldus Langen.
De gemeenteraad gaf daar unaniem gehoor aan. Het college van burgemeester en wethouders moet niet alleen de adviezen van de participatiewerkgroep zorgvuldig meenemen, maar op verzoek van de raad ook alternatieven en andere mobiliteitsoplossingen van het platform Buren van de Binckhorst beoordelen op financiële, ruimtelijke en verkeerskundige effecten.