-
-
Tijdens de begrotingsvergadering van 5 november heeft Aandacht-LV zes moties ingediend om de verkeersdruk en -overlast rond The Mall of the Netherlands gericht te verminderen.
De voorstellen varieerden van tunneldosering en het afsluiten van afrit 8 op piekmomenten, tot het voorkomen van sluipverkeer in woonwijken, preventieve communicatie en zichtbare handhaving op foutparkeren.
Door de zeer beperkte spreektijd voor eenmansfracties kon Aandacht-LV slechts de kernpunten van elke motie voorlezen.
Hierdoor was er geen ruimte voor toelichting, beantwoording van vragen of een inhoudelijk debat over maatregelen die in andere gemeenten al aantoonbaar resultaat opleveren, meent de partij.
Twee voorstellen van Aandacht-LV waren: het afsluiten van woonwijken tijdens verwachte piekmomenten en het tijdelijk onmogelijk maken van linksafslaan rond The Mall bij grote drukte.
Bij deze voorstellen verwees de wethouder naar eerder onderzoek waaruit zou blijken dat deze maatregelen niet het beoogde effect zouden hebben. Het college ontraadde de moties.
Door de beperkte spreektijd kon volgens de partij echter niet worden toegelicht welke onderzoeken dat zijn en wat de conclusies precies inhouden.
Aandacht-LV vindt het essentieel dat besluiten over verkeersveiligheid en leefbaarheid worden genomen op basis van inzichtelijke informatie.
Daarom heeft de fractie verzocht om de rapportages en onderbouwingen van de genoemde onderzoeken met hen te delen.
Fractievoorzitter Lieke Muller: “De verkeersproblematiek rond The Mall vraagt om aandacht en oplossingen. Daarom doen wij voorstellen die elders al jaren werken.
In Den Haag worden woonwijken afgesloten bij ADO-wedstrijden en wordt tunneldosering toegepast, zelfs in de Boogie Woogietunnel in Den Haag.
Als deze maatregelen elders wel werken, moeten we onszelf als raad de ruimte gunnen om een inhoudelijk gesprek over mogelijke oplossingen te voeren. Dat zijn we onze inwoners verschuldigd.”
Commissielid Paul Scheer vult aan: “Een van de moties ging over het tijdelijk onmogelijk maken van linksafslaan op de drukste momenten.
Dat gebeurt al jaren bij grote evenementen op verschillende locaties, onder andere rond de Johan Cruyff Arena, om kruispunten vrij te houden en verkeersdoorstroom te garanderen.
Juist omdat het elders zo effectief is, is het jammer dat we dit voorstel niet inhoudelijk konden bespreken. Een beetje extra aandacht voor deze praktische oplossingen kan echt verschil maken voor onze inwoners.”
Zodra de gevraagde onderzoeksrapportages beschikbaar zijn en de overige openstaande vragen over het verkeer rond The Mall beantwoord zijn, zal de fractie van Aandacht-LV deze zorgvuldig bestuderen en vervolgacties ondernemen.
Door: Gemma Rooijakkers
Bron: Aandacht-LV
Foto: Redactie Midvliet