Verkeersveiligheid is een onderwerp dat iedereen aangaat. Of je nu lopend, fietsend of met de auto reist: iedereen wil veilig thuiskomen.

Tijdens de commissievergadering op 1 april besprak de gemeenteraad het Actieplan Verkeersveiligheid. De CDA-fractie is blij met het plan, maar ziet ook nog verbeterpunten.

Fractievoorzitter Ron van Duffelen van het CDA zegt: “Het CDA is onder de indruk van het werk dat is verricht, het inzicht in de verkeersveiligheidssituatie dat wordt geboden en de participatie die met de wijkprikker heeft plaatsgevonden. Complimenten daarvoor.”

Toch vindt het CDA dat er nog vragen zijn over het plan en wil de partij dat er duidelijke en concrete maatregelen komen. Ook vindt de fractie het belangrijk dat inwoners worden betrokken bij de uitvoering. “Voor het CDA gaat bij verkeersveiligheid het één niet zonder het ander. Voor het CDA is verder van belang dat bij de uitwerking van het Actieplan de gemeente de wijken betrekt. Inwoners kennen hun wijk en weten welke situaties verkeersonveilig zijn,” aldus Van Duffelen.

Verkeersveiligheid in schoolomgeving prioriteit
Het CDA pleit voor meer aandacht voor het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur, en voor het veiliger maken van wegen en schoolomgevingen. Over dat laatste is de partij positief: “Voor het CDA is de verkeersveiligheid in een schoolomgeving prioriteit. In Den Haag draait een pilot ‘schoolstraat nieuwe stijl’, waarbij de straat waaraan de school ligt tijdens haal- en brengtijden wordt afgesloten. Het is interessant te zien of deze pilot ook in onze gemeente bij kan dragen aan verkeersveilige schoolzones,” vervolgt Van Duffelen.

De partij maakt zich ook zorgen over de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. Uit het Actieplan blijkt dat zij vaker betrokken zijn bij ongelukken. Vooral de opkomst van elektrische fietsen en fatbikes baart zorgen. Ook het parkeren van deelscooters in de openbare ruimte wordt als hinderlijk en onveilig ervaren.

Ten slotte benadrukt het CDA dat minder auto’s op de weg de verkeersveiligheid vergroot. “Verkeersveiligheid gaat ons allemaal aan. Het beperken van automobiliteit met autoluwe zones, of het beperken van de maximum snelheid tot 30 km/u draagt aantoonbaar bij aan het beschermen van de zwakkere verkeersdeelnemers. Onze inzet moet daarop gericht zijn,”besluit Van Duffelen.


Door: Karin van der Spek
Bron: persbericht CDA Leidschendam-Voorburg
Foto: Oude Trambaan, ter illustratie