Burgergroep Burgersupport Koningscorridor heeft bij de gemeente Den Haag gepleit voor het stopzetten van de ontwikkeling van de zogenoemde Vlietlijn.

Volgens de initiatiefnemers is de geplande tramlijn duur, inefficiënt en onvoldoende gericht op regionale ontsluiting.

De groep presenteerde een alternatief: de Binckhorstlijn, een ondergrondse sprinterverbinding tussen Den Haag Centraal en Ypenburg, via de Binckhorst. Die lijn zou volgens de initiatiefnemers beter aansluiten op het landelijke spoorplan om de verbinding tussen Den Haag en Utrecht te verdubbelen naar vier sporen.

Meer dan woningbouwlocatie
Initiatiefnemer Jeroen Wagenaar uit Voorburg-West benadrukte tijdens zijn inspraak bij de commissie Ruimte dat de Binckhorst volgens hem meer verdient dan een lokale tramlijn. “De Binckhorst is veel meer dan een woningbouwlocatie,” zei Wagenaar. “Het gebied kan uitgroeien tot een nieuw regionaal centrum met banen, cultuur en internationale instellingen. Maar dat lukt alleen met een serieuze regionale ontsluiting, niet met een trage lokale lijn vol haltes.”

Volgens Burgersupport Koningscorridor kost de aanleg van de Binckhorstlijn ongeveer 967 miljoen euro, vergelijkbaar met de huidige ramingen van de Vlietlijn. De groep stelt dat de ondergrondse variant minder overlast oplevert en op termijn goedkoper kan uitvallen, omdat de geplande Huygenstunnel dan kleiner uitgevoerd kan worden. Dat zou een besparing van 400 tot 500 miljoen euro opleveren.

Tijdelijke busbaan
Totdat er een definitieve oplossing komt, stelt de organisatie voor om een tijdelijke vrije busbaan langs de Binckhorstlaan aan te leggen. Daarmee zou de bereikbaarheid van het gebied volgens Wagenaar “direct verbeteren”.

Het initiatiefvoorstel van Burgersupport Koningscorridor is aan de commissieleden overhandigd. Verschillende partijen gaven aan de plannen te willen bestuderen, maar wezen erop dat de Vlietlijn deel uitmaakt van een breder regionaal mobiliteitsprogramma. De gemeente Den Haag onderzoekt samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hoe de groei van het openbaar vervoer in de Binckhorst en omliggende wijken kan worden opgevangen.

Achtergrond
De Vlietlijn is een gepland lightrailtraject dat Den Haag via Voorburg met Leidschendam-Voorburg en Rijswijk moet verbinden. Het project heeft als doel om de nieuwe woonwijken in de Binckhorst en omgeving beter bereikbaar te maken. De exacte uitvoering en financiering zijn nog onderwerp van debat.

Burgersupport Koningscorridor bestaat uit enkele betrokken inwoners uit de regio Haaglanden. De groep zegt zich te willen inzetten voor “een toekomstbestendige en samenhangende regionale infrastructuur”.

 

Door: Karin van der Spek
Bron: persbericht Burgersupport Koningscorridor
Foto: Vlietlijn MRDH ter illustratie