Het KNMI heeft voor woensdag vanaf 12.00 uur code oranje afgegeven vanwege extreme hitte.

De waarschuwing geldt voor het midden en zuiden van Nederland. Volgens het weerinstituut wordt het vanaf woensdag drie dagen achter elkaar 34 graden of warmer. Later in de week kan de temperatuur nog verder oplopen.

Code oranje betekent dat er een verhoogd risico is op gezondheidsklachten door de hitte. Vooral ouderen, mensen met een kwetsbare gezondheid en mensen die zware lichamelijke inspanningen leveren kunnen last krijgen van uitdroging of oververhitting.

Advies
Het KNMI adviseert om uit de zon te blijven en voldoende water te drinken. Ook wordt aangeraden om extra aandacht te hebben voor mensen die hulp kunnen gebruiken en voor huisdieren.

Tussen 12.00 en 18.00 uur wordt zware lichamelijke inspanningen afgeraden. Ook moeten activiteiten en evenementen worden aangepast, bijvoorbeeld voor mensen die buiten werken.

Kinderen niet in auto achterlaten
Automobilisten krijgen het advies om voldoende water mee te nemen, een opgeladen telefoon bij zich te hebben en voor vertrek de koelvloeistof van hun auto te controleren.

Kinderen en huisdieren mogen volgens het KNMI niet worden achtergelaten in een afgesloten auto. De temperatuur in een voertuig kan binnen korte tijd gevaarlijk hoog worden.

Zeldzame waarschuwing
Code oranje vanwege hitte wordt maar zelden afgegeven. Het KNMI doet dat alleen als het naar verwachting drie dagen achter elkaar minstens 34 graden wordt, of als de temperatuur nog verder oploopt.

Door: redactie
Bron: Omroep West
Foto: Ria Luiten