Podium21 geeft deze zomer een nieuwe twist aan het jaarlijkse filmconcert met iconische zwijgende films uit de filmgeschiedenis.

Wie twee grootheden wil zien op het witte doek met livemuziek moet naar Den Haag gaan.
Op woensdagavond 27 augustus in de Kloosterkerk is Charlie Chaplins ‘The Immigrant’ en Buster Keatons ‘The Boat’ te zien tijdens een avondvullend filmconcert. Geerten van de Wetering, gevierd organist, omlijst deze films met orgelimprovisaties op het rijke Marcussenorgel van de Kloosterkerk in Den Haag. De filmvertoning begint om 20:30 uur.

Het evenement gaat ditmaal om twee zwijgende korte films van twee iconen uit het vroege filmtijdperk: Charlie Chaplin en Buster Keaton. Met deze films op groot scherm voorziet Van de Wetering in een muzikale belevenis met live improvisaties. Van de Wetering: “Van Chaplin vertonen we ‘The Immigrant’ uit 1917. In zijn vaak gebruikte personage The Tramp speelt Chaplin een immigrant op reis naar Amerika op zoek naar een betere toekomst. De bootreis stelt The Tramp, zoals gebruikelijk bij Chaplin, voor vele uitdagingen, maar levert ook een nieuwe liefde op met komische scenes tot gevolg. Typerend voor Chaplin: hij kaart ondanks deze lichtvoetigheid tegelijkertijd ook sociaal-maatschappelijke issues aan in de film zoals vrijheid, autoriteit en medemenselijkheid. Verpakt in een kortere film levert dit een klein meesterwerk op.” Een thema tijdloos, actueel tot op vandaag de dag.

Zoals de titel doet vermoeden speelt ook ‘The Boat’ van Buster Keaton uit 1921 zich grotendeels af op een boot. Net als Chaplin schreef Keaton, de onverstoorbare komiek en eveneens een grootheid uit het zwijgende filmtijdperk, zelf het script. Ook acteert Keaton zelf in de film. De hoofdpersoon heeft het plan opgevat om met vrouw en kinderen het ruime sop te kiezen. Hij bouwt een boot in zijn huis, maar komt al snel in de problemen als hij deze te water wil laten. Wanneer dit niet zonder slag of stoot lukt, is dat het begin van een groot avontuur op de woelige baren! Van de Wetering vertelt: “Keatons fascinatie voor techniek en zijn uitzonderlijke ideeën zorgden ervoor dat hij een belangrijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de film. Zo vroeg de tewaterlating van de boot veel (technische) inventiviteit van de makers. Het opnemen van alleen deze scene kostte al drie dagen. ‘The Boat’ ontvangt nog steeds veel lovende reacties en behoorde tot een van Keatons eigen favorieten.”

Wat komt er bij kijken om films zonder geluid en een eigen muziekscore te ondersteunen met een persoonlijke interpretatie, als voorbereiding op de improvisaties?

“Ter voorbereiding op zo’n filmconcert kijk ik de film zo vaak tot ik hem eigen heb gemaakt”, zegt Van de Wetering. “Elke keer valt op hoe geweldig het acteer- en regietalent van Chaplin is. En nu ook van Keaton. Dat is 100 jaar later nog steeds bijzonder boeiend. Zoveel kleine details die zoveel toevoegen in een film zonder geluid. Het is dus geen straf zo’n film zo vaak te bekijken. Het is heel inspirerend om bij zo’n film zelf muziek te maken. In de voorbereiding zet ik de grote lijnen uit, maar bepaal ook al de momenten waarvan ik vind dat muziek en beeld echt samen moeten vallen. Het leuke aan improviseren is ook dat je de koppeling naar nu kunt maken, bijvoorbeeld door bekende melodieën van nu in de improvisaties te verwerken die passen bij de beelden. Het uiteindelijke resultaat van de improvisatie ontstaat natuurlijk tijdens het filmconcert.”

Kaartverkoop en meer info via: www.podium21.nl

Door: Gaston Wallé
Bron: Podium21
Foto: Podium21