Actiegroep Just Stop Fast Fashion (JSFF), onderdeel van Extinction Rebellion, heeft 22 juli een brief gestuurd aan het College van Burgemeester en Wethouders van Madurodam.

Daarin roept de groep op om de samenwerking met kledingketens C&A en The Sting te beëindigen. Volgens de activisten zijn deze bedrijven onderdeel van de vervuilende fastfashionindustrie, en past sponsoring door dit soort merken niet bij een kindvriendelijk themapark.

De brief is ook gestuurd naar de directie van Madurodam en het Madurodam Kinderfonds. JSFF spreekt over ‘fossiele sponsoring’, waarmee wordt gedoeld op het grootschalige gebruik van polyester (een plastic gemaakt uit fossiele grondstoffen) in de mode-industrie.

Eerdere acties bij Madurodam
Eind mei voerde Extinction Rebellion al actie in het miniatuurpark. Enkele activisten ketenden zich toen vast aan de attractie The Flying Dutchman, met de boodschap dat fossiele bedrijven geen plek verdienen in een educatieve omgeving voor kinderen. De actie werd aangekondigd als een protest tegen ‘fossiele kindermarketing’. Ook werden flyers uitgedeeld en spandoeken opgehangen.

De actie verliep vreedzaam en leidde tot geen ingrijpen van de politie. Volgens XR was het doel “niet om de pret te bederven, maar om een belangrijk probleem aan te kaarten.”

Op dit moment zijn er voor zover bekend geen concrete plannen voor nieuwe acties bij Madurodam.

Ook actief in Leidschendam-Voorburg
De actiegroep JSFF voerde eerder acties in winkelgebieden, ook in Leidschendam-Voorburg. Rond Westfield Mall of the Netherlands vroegen activisten aandacht voor de milieuschade van de kledingindustrie. Hoewel daarbij geen specifieke winkels werden genoemd, richt de boodschap zich op de fastfashionsector als geheel.

XR demonstratie Mall

“Veel mensen denken bij vervuilers aan Shell of KLM,” zegt woordvoerder Klaaske. “Maar de mode-industrie is verantwoordelijk voor tot wel acht procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot. Toch kunnen merken als C&A en The Sting via sponsoring hun imago oppoetsen. Dat vinden wij zorgelijk.”

Extinction Rebellion is een internationale burgerbeweging die sinds 2018 actief is in Nederland. De organisatie voert vreedzame maar ontregelende acties om aandacht te vragen voor de klimaat- en ecologische crisis. Just Stop Fast Fashion is een campagne binnen XR die zich specifiek richt op de impact van de kledingindustrie.


Door: Redactie Midvliet 
Bron: Just Stop Fast Fashion 
Foto: Eerdere actie in Madurodam en bij The Mall (foto's XR)