De werkzaamheden aan de Sijtwendetunnel zijn volgens planning afgerond.

De Vliettunnel is op 18 mei als laatste weer opengesteld voor het verkeer. In alle tunnels van het Sijtwendetracé (N14) werd duurzame ledverlichting aangebracht. Deze en volgende week worden de laatste testen uitgevoerd, waarvoor de tunnel nog een aantal nachten volledig wordt afgesloten. Ook laat Rijkswaterstaat onderzoeken hoe omwonenden, ondernemers en weggebruikers de werkzaamheden hebben ervaren, vooruitlopend op de grote renovatie van de tunnel rond 2030.

Ledverlichting
In de drie tunnels die samen de Sijtwendetunnel vormen is door aannemer Croonwolter&dros de verouderde verlichting vervangen door nieuwe ledverlichting. De losse armaturen (puntverlichting) zijn verwijderd en vervangen door lijnverlichting. Een lange lijn aan ledverlichting hangt nu in het midden van de tunnel. Om de verlichting te kunnen vervangen moesten onder andere luidsprekers, ANWB-bebording en matrixborden worden verplaatst. Voor de nieuwe verlichting zijn 1050 nieuwe armaturen geplaatst, is 4 kilometer kabelgoot gebruikt en zijn meer dan 2000 beugels gemonteerd om het geheel om te hangen. In deze kabelgoten ligt meer dan 50 kilometer kabel. De nieuwe verlichting verbruikt 30% minder energie, heeft een langere levensduur en heeft ook minder onderhoud nodig.

Nachtafsluitingen hele Sijtwendetunnel
Er vinden nog een aantal nachtafsluitingen plaats om de verlichting en daaraan gekoppelde systemen te testen. Deze afrondende werkzaamheden vinden nog plaats tijdens twee nachten:
• Donderdag 23 op vrijdag 24 mei
• Donderdag 30 op vrijdag 31 mei
De hele Sijtwendetunnel is dan in beide richtingen dicht van 21.00 tot 05.00 uur. Het verkeer wordt omgeleid.

Onderzoek
In opdracht van Rijkswaterstaat en in samenwerking met de gemeente Leidschendam-Voorburg onderzoekt Populytics hoe omwonenden, ondernemers en gebruikers van de Sijtwendetunnel de werkzaamheden hebben ervaren. In het onderzoek ook een blik vooruit: rond 2030 staat een grote renovatie van de tunnel gepland. De voorbereidingen daarvoor zijn gestart. Wat vinden weggebruikers, omwonenden en ondernemers belangrijk om rekening mee te houden bij deze renovatie?

In het onderzoek wegen deelnemers verschillende doelen tegen elkaar af. Daarbij zien ze direct het effect van hun keuzes op vertragingstijd, duur van de renovatie en kosten. Zo kunnen zij een afweging maken tussen de doelen en Rijkswaterstaat advies geven over waar extra rekening mee te houden bij de renovatie van de Sijtwendetunnel. De raadpleging wordt uitgevoerd op basis van de innovatieve, wetenschappelijke methode Participatieve Waarde Evaluatie (PWE), ontwikkeld door wetenschappers van onder meer de TU Delft.

Meedoen aan het onderzoek
Wil je meedoen aan het onderzoek? Dit kan tot 1 juli via www.sijtwendetunnel.nl en kost 10 tot 15 minuten. Populytics verwerkt de keuzes en antwoorden in dit onderzoek anoniem. Dat betekent dat keuzes en antwoorden niet worden gekoppeld aan persoonlijke gegevens zoals naam of e-mailadres.


Door: Peter van der Aar.
Bron: persbericht Rijkswaterstaat.
Foto: nieuwe verlichting Sijtwendetunnel.