Het gebied tussen de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI in Den Haag wordt een woongebied met werkgelegenheid.

Onderdeel van dat plan is een tramlijn tussen Den Haag Centraal en station Voorburg. Dat schrijft Annemieke Ruggenberg in een artikel op de website van onze mediapartner Omroep West.

Het idee zorgt al jarenlang voor spanning in Voorburg-West. Zo veel, dat de Voorburgse politiek unaniem tegen het nieuwste plan van de tramlijn stemde. Vijf vragen en antwoorden over het omstreden plan.

Waarom moet die tramlijn er komen?
Er komen 25.000 nieuwe woningen en ook nieuwe werkgelegenheid op de Binckhorst. Voor die bewoners is er nu geen hoogwaardige ov-verbinding. Vanwege alle protesten van bewoners in Voorburg, is er een nieuwe variant bedacht. Die variant zou een aantal gebieden in Voorburg sparen, maar nog wel over de Prinses Mariannelaan gaan, over de rails die er nu ligt. "Dat is vreemd, want het oorspronkelijk plan was een hoogwaardige ov-verbinding, zoals bijvoorbeeld een Randstadrail", vertelt Henk Knoester, raadslid voor GroenLinks en één van de ondertekenaars van de verklaring waarin staat dat de gehele gemeenteraad tegen deze tramlijn stemt. "Die nieuwe tram zou op straatniveau tussen de auto’s in moeten gaan rijden. Daar is de gemeente unaniem op tegen. Als je hoogwaardig openbaar vervoer zo vertaalt, vinden wij dat niks."

Waarom is er zo veel weerstand tegen deze tramlijn?
Een deel van het traject gaat langs een woonwijk en daar zijn de bewoners niet blij mee. De geplande ov-verbinding loopt rakelings langs huizen en snijdt een stuk van het buurtgroen af. Ook zijn bewoners bang voor geluidsoverlast of zelfs schade aan hun huizen door trillingen.

Welke varianten zijn er allemaal bedacht?
De belangrijkste zou van Den Haag Centraal via de Binckhorstlaan en de Maanweg naar station Voorburg lopen. Er wordt nog een onderzoek naar andere varianten gedaan. Iedereen dacht hierbij aan een ‘lightrail’-verbinding, zoals dus de Randstadrail. Het belangrijkste uitgangspunt is de bereikbaarheid voor de nieuwe bewoners van de Bickhorst, maar de lijn moet uiteindelijk worden doorgetrokken van Leidschendam-Voorburg naar Zoetermeer. En via de Binckhorstlaan naar Delft. Hoe dat op de beste manier kan, daarover is dus nog steeds discussie.

Is er één scenario waar iedereen tevreden mee zou zijn?
"Dat kan helaas bijna nooit", meent Knoester. "We moeten vooral belangen gaan afwegen. Je zult nooit iedereen tevreden kunnen stellen. Als iedereen tegen is zoals nu, dan heb je natuurlijk wel een probleem en dan zal je er iets aan moeten doen."

Is het echt nodig? Er is toch ook een sprinter van Den Haag Centraal naar Voorburg?
Het spoor ligt niet vlakbij die nieuwe woningen. De afstand tussen station Voorburg en Den Haag Centraal is vrij klein en daartussen kun je dus niet zomaar nog een station maken. Daarom wordt er dus gedacht aan een alternatief, want het is zeker dat die nieuwe inwoners straks graag van het openbaar vervoer gebruik willen maken. Knoester: 'Mijn idee is om te kijken of er niet een andere route genomen kan worden, die evenwijdig loopt aan het spoor. Langs het spoor naar beneden, ondergronds bij station Voorburg. Dan raak je ook Huygens' Hofwijck niet, dat park is van internationale allure en belangrijk cultureel erfgoed.'

De aanbesteding en bouw van het tracé waren gepland tussen 2023 en 2028. Door de vele bezwaren zijn alle plannen uitgesteld. Het masterplan moet er nu in het eerste kwartaal van volgend jaar zijn.