Studenten MBO Rijnland HypeLabAfgelopen vrijdag vond in winkelcentrum de Julianabaan in Voorburg de officiële aftrap van het HYPELab en de Julianabaan App plaats.


Wethouder Van Eekelen en diverse partners in het project gaven tekst en uitleg over doel, insteek en uitvoering. Dit onder bezielende leiding van interviewer Arjan Elderson, voorzitter van de winkeliersvereniging De Julianabaan.

Naar de 21e eeuw
Van Eekelen ziet de directe verkoop van goederen en diensten aan consumenten via winkelnering ('retail') op dit moment voor een enorme transformatie staan. Met name de winkelmogelijkheden via internet maakt dat klanten steeds meer online consumptiegoederen zoeken of eten bestellen.

"De coronacrisis heeft die ontwikkeling nog meer op scherp gesteld," aldus de wethouder. "De overheid, onderwijsinstellingen en ondernemers hebben daarom de handen ineen geslagen om de lokale retail naar de 21e eeuw te tillen."

Julianabaan App
De Julianabaan App ligt hier in het verlengde van. Klanten kunnen met de app makkelijk online in contact komen met winkels, vragen stellen en feedback geven. Ook kunnen er punten worden gespaard. Voor goede doelen, of voor korting.

"Ondernemers zitten met vragen, zoals: hoe bind ik klanten?", aldus de wethouder. Het HYPELab sluit op een praktische manier bij die vragen aan. Van Eekelen is daarom zeer enthousiast over dit initiatief. MBO- en HBO-studenten brengen daarin hun expertise in de praktijk: samen met de ondernemers van de Julianabaan gaan ze verkennen hoe die het winkelcentrum zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor het publiek.

Technologie
Tot en met 6 november adviseren studenten van TMO Fashion business school vier geselecteerde winkeliers: Zoë & Max, Verbakel mode, GSM Walhalla XXL en Rotishop Faya Plaza. Daartoe voert men samen experimenten uit met verschillende technologieën op de winkelvloer, zoals retail-bots, apps en een spy-bril met cameraatje. Via de bril kun je meekijken vanuit het gezichtspunt van de klant. Zo krijgt de winkelbeheerder meer inzicht in waar klanten wel en niet de blik heen richten.

MBO Rijnland
De studenten van MBO Rijnland en De Haagse Hogeschool blijven zelfs een stuk langer. Zij zijn tot de Kerst in het winkelcentrum aanwezig om alle winkeliers met De Julianabaan App te helpen en hen te activeren. Zo zullen de studenten de artikelpagina's op de app beheren en up-to-date houden.

De leerlingen van MBO Rijnland in Leidschendam zijn de eerste lichting die de driejarige opleiding tot International Manager Retail & Hospitality afrondt. Studenten kunnen hiermee manager worden van een kleine winkel of teamleider/afdelingsmanager in een grotere winkelketen. Ook biedt een diploma een opstap naar het HBO.

Jeugd brengt je bij de tijd
Het project maakt onderdeel uit van hun examenstof. In de opleiding wordt winkelbeleving en gastvrijheid sterk benadrukt, vertellen twee van de studenten. Maar ook voor digitale innovatie is veel aandacht.

Wat de leerlingen vooral ook meebrengen is hun unieke perspectief, zegt Raoul: "Kijk, wij zijn de jeugd. We zitten al de hele tijd op instagram en tiktok enzo. Dus wij weten hoe je een winkel aantrekkelijk maakt op social media." Jaargenoot Nikky valt hem bij: "We zijn sowieso al handig met het maken en plaatsen van foto's; dat doen we zelf ook al."

GSM-Walhalla
De studenten werken vanuit de kantoorruimte boven het GSM-Walhalla op de Julianabaan. De zaken lopen zo goed, aldus eigenaar Ali Goleli, dat hij de ruimte boven zijn winkel er alvast maar had bijgetrokken. Dat kwam dus mooi uit.

Ondanks de crisis gaat het de joviale GSM-verkoper volgens eigen zeggen voor de wind. Het helpt natuurlijk dat hij drie middelbare scholen in zijn omgeving heeft. "Zo'n hoesje voor die mobieltjes is net een jas," knipoogt Goleli. "Hij moet goed passen én het is onderhavig aan de mode."

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Voor Goleli is ondernemen echter niet enkel een kwestie van geld verdienen, benadrukt hij. "Je hebt als ondernemer ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. En ik geloof sterk dat als je die verantwoordelijkheid neemt, zich dat vroeg of laat terug vertaalt in nieuwe klanten."

Toen hij van dit project hoorde, besloot hij zijn ruimte boven de zaak dan ook direct beschikbaar te stellen. "Mijn filosofie is: als je het kan, waarom zou je het dan niet doen? En bovendien: ik ben zelf ook student geweest."

Foto: de leerlingen van MBO Rijnland hebben er alle vertrouwen in