In de week van 18 juli starten de werkzaamheden voor het plaatsen van zo’n 200 zonnepanelen op station Voorburg.

Die produceren 85 megawattuur (MWh) per jaar en leveren daarmee 70% van de energiebehoefte van dit station. Fietsers en voetgangers worden tijdelijk omgeleid op het fietspad. Medio september zijn de werkzaamheden afgerond.

Werkzaamheden
De eerste paar dagen zijn verkeerregelaars aanwezig. Een stuk van de stalling wordt ingericht als werkterrein, maar er blijft genoeg plaats vrij voor het stallen van fietsen in de onbewaaktste stalling onder het station. Aannemer Rasenberg-APK bouwt allereerst een trappentoren naast het station op. De rolsteigers met ingebouwde trappen zorgen ervoor dat bouwers op een veilige manier gereedschappen mee de rolsteiger op kunnen nemen.

Op het perrondak worden gaten geboord in de spanten om de kabels naar de zonnepanelen door te voeren. Een veertien meter hoge schaarhoogwerker brengt alle bevestigingsmaterialen naar het perron dak. Na de bouwvak, begin augustus, gaat aannemer APK Rasenberg verder met het plaatsen van de zonnepanelen. Dit gebeurt ook vanuit de schaarhoogwerker.

Werktijden
De aannemer werkt over het algemeen overdag op reguliere werktijden. Een enkele keer werkt hij in de nacht, omdat er overdag te veel reizigers zijn om bepaalde werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren. Het gaat om drie nachten in de week van 29 augustus.

Het is mogelijk dat er tijdelijk geluid- of lichthinder intstaat, bijvoorbeeld van de boorwerkzaamheden. ProRail begrijpt dat dit vervelend kan zijn. Daarom proberen de medewerkers zoveel mogelijk rekening te houden met de omgeving. Bijvoorbeeld door machines niet langer aan te zetten dan strikt noodzakelijk. De hoofdingang van station Voorburg blijft goed bereikbaar.

Ambitieus plan
Op steeds meer stations gaat ProRail zonnepanelen plaatsen. Het is een onderdeel van het ambitieuze plan om in 2030 net zoveel energie op te wekken als men verbruikt. De komende tien tot vijftien jaar krijgen alle geschikte stationsdaken in Nederland zonnepanelen. Ook komen er energieneutrale fietsenstallingen dankzij de zon. De stroom die men daarmee opwekt wordt gebruikt voor onder meer wissels, tunnels, technische installaties, stations en andere gebouwen.

Bron en foto: ProRail